Du har sikkert vært i situasjonen: Folk spør deg om løst og fast, og dere kommer inn på at du har skrevet bok. Som forfatter på eget forlag har du lassevis av bøker. Skal du prøve å selge boka? Hinte om at den finnes i bokhandel? Eller gi den bort?
Folk sier kanskje at de har lyst å lese den, men det betyr ikke at de kommer til å gjøre det. Men som du sikkert har merket blir folk mye mer positive til å lese boka når de vet hvem som har skrevet den. Det finnes neppe noen fasit på hva som fungerer best, og det er naturlig nok vanskelig å etterprøve effekten av de tre alternativene. Selv har jeg gitt bort rundt tusen Memo-bøker gratis. Ulempen er at det har kostet meg rundt 15 000 kroner (15 kroner per bok).
Det er godt mulig at mange av de tusen mottakerne har lest boka. Av disse var det sikkert mange som har reklamert for boka, og hvis vi kun skal tenke på matematikk så går regnestykket opp dersom 60 stykker har kjøpt boka (for 249 kroner, men dette avhenger av direktesalg eller salg gjennom bokhandel). Trolig må nærmere hundre ha kjøpt boka for at det skal gå i null. Å få en bok anbefalt av venner er en av de mest effektive markedsføringstiltak som finnes. Så ikke vær redd for å gi bort bøker. Men pass på så det ikke blir pinlig. Å gi bort ting kan fort sette mottakeren i villrede. Mottakeren vil kanskje lure på om du forventer noe tilbake, eller om du setter han i gjeld på en måte. For å unngå det bruker jeg å si:
«Her, du kan få en bok. Jeg utgir på eget forlag, så trykkingen koster tjue kroner. Det er no big deal.»