Vurderer du å crowdfunde boka du har skrevet – eller planlegger å skrive? Crowfunding kalles også spleis, pengeinnsamling, folkefinansiering og kronerulling. Den største internasjonale aktøren er Kickstarter.com. I Norge har vi aktører som Spleis og Bidra. De mest vanlige prosjektene i Norge er å bidra til idrettsprosjekter eller å hjelpe folk som har problemer. Internasjonalt er de største kategoriene kunst, design, teknologi, film, matprosjekter, spill, musikk og litteratur.
Selv om vi hører mange historier om vellykkede finansieringer er det mange som ikke lykkes. Den viktigste faktoren for å lykkes med folkefinansiering av bøker i Norge er å ha et stort publikum. Det vil si at du har mange lojale følgere – på epostlister, Facebook, Instagram eller lignende. Anders Christoffersen er en som har opparbeidet et stort publikum. Bokarbeid.no var heldige som fikk arbeide med prosjektet hans, både redaktørarbeid, korrektur, omslag og mye mer. Anders opprettet en Spleis, med mål om å få inn så mye som 100 000 kroner. Totalt fikk han inn 124 000 kroner gjennom Spleis, og han selger fortsatt godt gjennom bokhandel og egen nettside.
Lønner det seg å crowdfunde boka?
Dersom du uansett skal utgi bok, og du har et solid publikum kan vi anbefale å prøve folkefinansiering. Det gir deg større økonomisk trygghet. Og det gir mye bedre betaling, enn å utgi på et etablert forlag. Der sitter du typisk igjen med 10 prosent per solgte bok. Hvis du ikke har et stort og lojalt publikum er det sjelden verdt tida. Det er uhyre sjelden at ukjente oppdager din bok, og bestemmer seg for å spleise på den – før den er utgitt.