Vi får mange spørsmål om hvilken utsalgspris på bok vi anbefaler. En vanlig strategi er å sjekke pris på lignende bøker, og legge deg i samme område. Prisen blir kanskje ikke optimal, men den blir neppe feil heller.
Når vi tenker på sammenlignbare produkter, så tenker vi på bøker i samme sjanger, gjerne med samme tykkelse og innbinding. Folk har større betalingsvilje for en bok med hardt omslag enn en pocketbok. Nå skjer stadig mer salg over internett, så innbindingen har ikke så stor betydning for betalingsviljen lenger – men vi nevner det likevel.
Mange forfattere selger bøkene gjennom egen nettside eller arrangement – i tillegg til bokhandel. Tidligere var vi i bokarbeid.no av den oppfatning at du bør være litt forsiktig med å selge billig gjennom egne kanaler, når folk må betale dyrere i bokhandelen – at det kan skape misnøye hos bokhandleren. Men nå tenker vi mer at bokhandleren har så mange bøker å holde styr på, at hva du selger boka for i egne kanaler har liten betydning – med mindre du har noen store kunder som har fått middels vilkår (på 50 bøker eller mer). Men du ønsker kanskje at boka selger greit i bokhandel også, så pass på at prisforskjellen ikke blir for stor de første månedene.
Et par eksempler på utsalgspris på bok:
Du har skrevet en krim. Den har samme lengde som de fleste krimbøkene, og hardt omslag. Da anbefaler vi at du legger deg på omtrent samme pris, eller helst et stykke under – blant annet fordi du neppe har opparbeidet samme posisjon og følgerskare som Nesbø og Lier Horst. De fleste forlag kjører boka ut til høy pris (til følgerne), og deretter lavpris (for eksempel salg eller pocket) for å skape nye følgere.
Hvis du derimot har skrevet en bok om dressur av Border Collie, så er det en bok som sannsynligvis gir enda mer og langvarig verdi til leseren. Du har dessuten færre lesere enn de mestselgende forfatterne, og du har ikke samme mulighet for å skape en følgeskare. I dette tilfellet kan du godt legge deg på en ganske høy pris.
Det finnes ingen fasit. Og det er flere faktorer enn de vi nevner her. Du kan alltids justere utsalgsprisen etter en stund – siden du har eget forlag.