bokarbeid.no

Bokarbeids redaktører

Oversikten er oppdatert den 7. august 2018:

Jan Roger: Har vært redaktør på over 60 manus – innen alle sjangre. Er vanligvis redaktør på Oddbjørn By sine bøker også (sjefen i bokarbeid). Har en bachelor i Historie fra Universitetet i Oslo, som inkluderer en årsenhet i Allmenn litteraturvitenskap. Gikk på Skrivekunstakademiet i Hordaland tidlig på 2000-tallet.

Oddbjørn: Forfatter av ti bøker. Har vært redaktør på sju manus, men takker sjelden ja til oppdrag på grunn av hektisk timeplan.

Siri: Har vært redaktør på åtte manus. Utdanna litteraturviter med master i allmenn litteraturvitenskap, og bachelor i språk og litteratur med fordypning i nordisk og allmenn litteraturvitenskap fra NTNU. Radiojournalist på fritida.

Sigrid: Har vært redaktør på sju manus. Hun jobber også som oversetter og har erfaring fra tidsskriftsarbeid med blant annet vurdering, redigering og korrekturlesing av skjønnlitterære og faglige tekster. Hun har en master i litterær oversettelse fra Universitetet i Oslo og en bachelor i språk og litteratur med fordypning i allmenn litteraturvitenskap og engelsk fra NTNU.

Rikard: Har master i Estetiske studiar og litteraturvitskap frå Universitetet i Oslo, har arbeidd frilans som omsettar og skribent i fleire år, og debuterte i 2016 med romanen Hogst på Aschehoug. Har levert eit dusin konsulentomtaler til Aschehoug og andre forlag. Har vore redaktør for tolv manus.

Jan Roger, Siri, Sigrid og Rikard har til saman utført cirka 324 korrekturoppdrag og 51 konsulentoppdrag. Kriteria for å få plass i stallen er skyhøge – og Oddbjørn ser igjennom dei fleste arbeida som blir utført.

På utkikk etter spesiell kompetanse? Vår erfaring og teori er at redaktøren bør reflektere målgruppen og leserne dine. Har du skrevet en populærvitenskaplig bok om økonomi? Da er det ingen ulempe at redaktøren ikke er utdannet økonom, fordi redaktøren er som leserne flest. Den fagspesifikke biten bør heller en ekspert på området se gjennom først. Deretter kan redaktøren se gjennom det litterære, og at budskapet kommer best mulig fram til målgruppa.