Bokstatistikk – lesevaner, kjøpevaner og hvorfor folk leser

Bokstatistikk kan være nyttig. Det å vite hvor mange bøker folk kjøper per år, og hvor de kjøpes kan være relevant for deg og ditt prosjekt.

Menn leser i snitt 8 bøker i året. Kvinner leser mye mer, de leser 18,5 bøker i året. Nordmenn er blant de som leser mest i verden. 83 prosent av befolkningen leste minst én bok i løpet av året. Folk leste i snitt 13 bøker. Men av oss som leser bøker, er det ikke slik at alle bøkene kjøpes – mange lånes. Bokkjøperen kjøper i snitt 9,4 bøker. Det kan høres lite ut, men Norge er i verdenstoppen.

Bokstatistikken omfatter folk over 16 år, og skolebøker er ikke talt med. Siden 17 prosent ikke fullførte en eneste bok, betyr det at noen lesere sluker mange bøker. Folk over 40 år leser mest, og de leser mer nå enn de har gjort de siste årene. I alderen 16 til 39 har antall leste bøker gått nedover i mange år, og det ser ikke ut til å stoppe.

Alle aldersgrupper leser stadig flere fremmedspråklige bøker, men det er spesielt de unge som leser mer på fremmedspråk. De som leser mindre på norsk, oppgir økt skjermtid og mindre tid til bøker som viktige årsaker.

Lydbøker er i vekst. I snitt lytter nordmenn til 3 lydbøker i året. E-bøker er også i vekst, og 25 prosent av bokleserne leste e-bøker det siste året. I snitt leste bokleseren 2 e-bøker. E-bokkjøperen kjøper like mange fremmedspråklige e-bøker som norske.

Andelen nordmenn som har strømmet lydbok, øker med 9 prosentpoeng, til 16 prosent. Bokstatistikken viser at de som strømmer, strømmer så mange som 13 lydbøker i året.

Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos for Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen. Den tar for seg lesevaner, kjøpevaner og hvorfor folk leser. Den viktigste årsaken er at boka handler om noe leseren er interessert i. Videre er kjennskap til forfatteren og god kritikk viktig. Her kan du lese undersøkelsen i sin helhet.

bokstatistikk

Bokstatistikk

La oss ta Jo Nesbø. Han er kjent og har lett for å opprettholde kjendisrollen. Debutanter har mye mindre grad av kjennskap, og de får sjelden bokanmeldelser. Men selv om du er en ukjent forfatter som ikke får anmeldelser – ikke glem den aller viktigste årsaken til at folk leser: at boka handler om noe leseren er interessert i.

Fysisk bokhandel er fremdeles den mest populære plassen å handle bøker, men får stadig større konkurranse fra nettbokhandel. Fordelen for forlag, både små og store, er at det er mye enklere å komme inn i nettbokhandel enn i bokhandel. Som jeg senere vil vise, kan alle bli oppført på nettbokhandel. Å komme i vanlig bokhandel er vanskelig. Selv ikke Hamsuns bøker er representert hos alle bokhandlere. For deg som utgir på eget forlag, er utviklingen positiv. For lokalsamfunn og bybildet er det trist om papirbokhandelen dør ut.

Konklusjon – bokstatistikk

At unge leser færre bøker, tror jeg vil fortsette. Bøker byttes i stadig større grad ut med skjerm – helt fra barnehagen av. Hvis målet ditt er å spre budskapet til flest mulig unge, må du kanskje vurdere flere kanaler enn papirbok.

Men vi kan konkludere med at papirboka ikke vil dø med det første. E-bok og lydbok blir stadig mer populært, men det er ennå ikke så populært at du er nødt til å satse på alle formater. Du skal strømmes 30 til 50 ganger på Storytel for å tjene det samme som du tjener på én papirbok du selger direkte til en leser (Kilde: Forfatterforeningen/Klassekampen 15. mai 2019). Beregningen avhenger av utsalgspris og andre faktorer, men moralen er: Papirbok er formatet å satse på, hvis du tenker økonomi – og ikke bare tenker på spredning av budskapet.

Husk å teste kalkulatorene våre. Der kan du beregne hvor mange bøker du sannsynligvis selger. Ny bokstatistikk kommer i 2022.